مقدمه و نحوه ورود و ویرایش آرایه ها
بسیاری از دوستان در طی چند سال اخیر درخواستهای مکرری برای راهنمایی در امر برنامه نویسی داشتهاند. انشاا… با یاری حق میخواهیم با قرار دادن بخشهایی از کتاب متلب در ژئوماتیک (نوشته مهندس راستگو) در این مکان دوستان را در زمینه بهره گیری از زبان متلب در رشته ژئوماتیک یاری دهیم. این آ موشها به صورت جامع خواهد بود و از سطح مقدماتی تا پیشرفته ادامه خواهد داشت. همچنین در نظر دارم در آموزش سه زبان کاربردی دیگر برنامه نویسی در نرم افزارهای اتودسک و آرک جی آی اس و همچنین برنامه نویسی در ماشین حساب نیز فعالیت کنیم.
برنامه matlab یک برنامه قدرتمند در زمینههای محاسباتی در کلیه رشتهها میباشد و این نرم افزار منحصر به استفاده در یک رشته خاص نمیباشد؛ و با توجه به اینکه توابع مفید گوناگونی برای استفاده همگان در این نرم افزار آورده شده است. در شاخه های مختلف ژئوماتیک نیز می توان از این زبان بسیار بهره برد. همان طور که بسیاری از رساله ها در مقاطع ارشد و دکترای شاخه های مختلف رشته ژئوماتیک با این زبان به نتیجه رسیده است.
به دلایل زیر برنامه نویسی matlab برای نقشه برداری مفید است
۱) یک زبان سطح بالا بوده و به راحتی میتوان با آن کار کرد
۲) کار با ماتریسها در آن بسیار ساده میباشد
۳) وجود توابع مفید از قبل تعریف شده در آن
۴) امکانات بررسی مشکل در برنامه به صورت خط به خط و کاراکتر به کاراکتر
۵) قابلیت انجام محاسبات سنگین با سرعت بالا و …
اصول برنامه نویسی
به طور کلی جهت نوشتن یک برنامه مفید و جامع باید به ترتیب مراحل زیر را انجام داد.
۱) نوشتن الگوریتم
۲) ترسیم فلوچارت
۳) نوشتن برنامه
۴) تست برنامه
۵) تعمیم برنامه
. الگوریتم نویسی اولین مرحله از مراحل برنامه نویسی است و در عین حال مهمترین مرحله از روند برنامه نویسی میباشد. در کل اساس یک برنامه خوب الگوریتم آن است و زمانی یک فرد برنامه نویسی قابلی خواهد بود که الگوریتم نویس خوبی باشد.
مثال: الگوریتمی بنویسید که طول و عرض یک مستطیل را گرفته و محیط و مساحت مستطیل را در خروجی چاپ کند؟
۰) شروع
۱) مقدار x را به عنوان طول و مقدار y را به عنوان عرض مستطیل بگیر
۲) طول را در عرض ضرب کن و به عنوان مساحت در نظر بگیر. ( x*y =مساحت)
۳) طول را با عرض جمع کن و حاصل آن را در ۲ ضرب کن و به عنوان محیط در نظر بگیر. ((x+y)*2 =محیط)
۴) مقادیر محیط و مساحت را چاپ کن
۵) پایان
نکاتی در مورد متغیرها
در هر زبان برنامه نویسی یک سری قواعد برای انتخاب نام متغیر وجود دارد در برنامه matlab نیز این چنین است و در زیر برخی از قوانین مهم در انتخاب نام متغیر آورده شده.
برنامه matlab به حروف کوچک و بزرگ حساس بوده پس میتوان با یک کلمه دو متغیر داشت یکی با حروف کوچک و یکی با حروف بزرگ.
A=3 a= -1
برای تعریف نام متغیر حتماً باید کاراکتر اول آن از حروف باشد نمیتواند عدد یا علائم و … باشد.
A2=5 ص ۲A=5 غ
تعداد کاراکتر یک متغیر نباید بیش از ۳۱ کاراکتر در برنامه matlab ورژن ۶ و بیش از ۶۳ کاراکتر در برنامه matlab ورژن ۷ گردد. در غیر این صورت نرم افزار کاراکترهای بعدی را در نظر نمیگیرد.
نامی که برای متغیر استفاده میشود نباید جزء توابع برنامه matlab باشد. البته میتوان آن را با حروف بزرگ نوشت و استفاده کرد ولی جهت جلوگیری از اشتباه توصیه نمیشود.
SUM=35 sum=35
کاراکترهای تشکیل دهنده نام متغیر باید به صورت پیوسته باشند و نمیتوان درون آنها از علائم زیر استفاده گردد.
. .. … , ‘ “ ; : * & ^ $ # @ ! ~ ` < > = | / + – ( ) { } [ ]
delta x غ deltax ص
حتماً بعد از نام متغیر علامت انتصاب که همان علامت مساوی (=) است باید بیاید.
نحوه ایجاد آرایه یا همان ماتریس در برنامه matlab
ابتدا در خط فرمان، کاراکتر یا کاراکترها که مشخص کنند نام آرایه هستند را (با توجه به نکاتی که در مورد انتخاب نام متغیر گفته شد) انتخاب میکنیم. سپس علامت مساوی را که نشان دهنده انتصاب میباشد را تایپ میکنیم سپس علامت کروشه باز را تایپ کرده و بعد درایه اول را وارد کرده برای وارد کردن درایههای بعدی که در همان سطر قرار دارند برای مشخص کردن جدایی آنها از کاما ( , ) یا علامت فاصله (space) استفاده کرده و برای مشخص کردن سطر بعد از نقطه ویرگول ( ; ) یا enter استفاده میکنیم و در پایان از علامت کروشه بسته استفاده میکنیم.
مثال: ماتریسی با نام A به ابعاد ۳×۲ به هر دو روش گفته شده ایجاد کنید.
1 2 3 |
>> A=[1 5 6;-1 3 5] A=[1 5 6 -1 3 5] |
علامت نقطه ویرگول(;)
چنانچه علامت نقطه ویرگول یا سمیکالن در پایان هر خط از برنامه آورده شود به معنای پایان یافتن دستورها این خط از برنامه میباشد و میتوان دستورات خط بعد را در ادامه همین خط نوشت؛ و همچنین آمدن این علامت در پایان یک خط از برنامه باعث میشود که نتیجه آن خط نیز نمایش داده نشود.
مثال:
1 |
>> A=13+5; |
علامت دو نقطه (:)
علامت دو نقطه (:) یا کالن بیشتر به معنای تا میباشد به عنوان مثال اگر بخواهیم یک آرایه ایجاد کنیم که از عدد ۲ شروع شده و تا عدد ۷ ادامه یابد به این صورت عمل میکنیم.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 |
>>a=2:7 a=[2 3 4 5 6 7] >> a=[2:7] a=[2 3 4 5 6 7] >> a=[2:5;10:13] a=[2 3 4 5 10 11 12 13] |
انتخاب درایهای دلخواه از ماتریس
جهت این کار ابتدا نام ماتریس و سپس درون پرانتز، ابتدا شماره سطر و بعد علامت کاما ( , ) بعد شماره ستون را وارد میکنیم.
ماتریس مفروض A را در نظر بگیرید.
1 |
>> A= [2 5 7 -1;6 -2 4 3;1 7 3 2;6 -3 0 8] |
مثال: درایه ۳*۳ از ماتریس A را بدست آورید.
1 2 |
>> B=A(3,3) B=3 |
مثال: درایه ۴*۲ از ماتریس A را بدست آورید.
1 2 |
>> B=A(4,2) B=-3 |
مثال: سطر سوم از ماتریس A را انتخاب کنید.
1 2 |
>> B=A(3,:) B=[1 7 3 2] |
مثال: ستون چهارم از ماتریس A را انتخاب کنید.
1 2 3 4 5 6 |
>> B=A(:,4) B =[-1 3 2 8] |
مثال: سطر دوم و سوم و ستون اول تا سوم از ماتریس A را انتخاب کنید.
1 2 3 4 |
>> B=A(2:3,1:3) B=[-6 2 4 1 7 3] |
۴ نظر
سلام
بسیار مفید بود و اگر سریع تر جلسات بعدی اموزش روی سایت قرار بگیره ممنون میشم
بشدت بهش نیاز داریم
و سعی کنید که بیشتر برنامه نویسی رو با همون مسائل نقشه برداری و فتوگرامتری اموزش بدید
ارسال شده در تاریخ اسفند ۲۴ام, ۱۳۹۱ در ساعت ۹:۴۶ ب.ظ
سلام ممنون از این قسمت جدیدتون امیدوارم ادامه داشته باشه
ارسال شده در تاریخ اسفند ۲۵ام, ۱۳۹۱ در ساعت ۱۲:۳۵ ق.ظ
سلام اگر امکانش هست برنامه نویسی در نرم افزار آرک جی آی اس رو هم یاد بدید. با سپاس
ارسال شده در تاریخ اردیبهشت ۲۳ام, ۱۳۹۲ در ساعت ۳:۰۸ ب.ظ
با سلام
دوست گرامی ما داریم همین کاررو انجام میدیم ولی جلساتش به دلیل مشغله کاری کند پیش میره. برای پی گیری برنامه نویسی در آرک جی آی اس اینجا کلیک کنید
ارسال شده در تاریخ اردیبهشت ۲۳ام, ۱۳۹۲ در ساعت ۴:۵۵ ب.ظ
نظر شما